ハバタク|HAVE A TAKT

NewsLetter|月刊ハバタク

Design for a Co-Creative World

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ハバタクとは?|About


ビジョン|Vision

一人ひとりが人生の指揮を執り、関係性のなかに自分を位置づけ、未来を共創していく世界をつくる。

We envision a co-creative world where individuals design their own lives and collaborate with one another to build a more desirable future.

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成熟社会とグローバル社会の到来を契機に、「共創する時代」の幕が開けました。豊かさの価値観が変わり始め、社会課題が国境を越えて交差するカオスの中で、イキイキと人生を歩んでいくために。
一人ひとりが自分の人生の指揮を執り(Have a Takt!)、共同体(身の回り)の課題を自分ごととして捉え、未来を共創していく世界に向けて、ハバタクは挑戦を続けます。

Globalization is making us more connected than ever before and technology is now advancing at accelerating rates, transforming the the way we live our lives. The future ahead of us is now filled with both enormous potential and great uncertainty, with increasingly complex social challenges emerging across the globe.
We believe such a world calls for the rise of a more co-creative generation of individuals; individuals who can think for themselves in designing their own lives (Have a Takt!), and collaborate with one another to build a more desirable future.

ミッション|Mission

〜Design for a Co-Creative World〜
「共創的な学び」を通じて人や組織の考え方・行動の変化をデザインする

Shifting the way people think and act through “Co-creative Learning”

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「共創する世界」に向けて、人や組織の考え方・行動の変化をデザインするのがハバタクの役割です。
一人ひとりの可能性を最大限発揮しながら、世界の多様性を受け容れ、周囲との関係性を構築し、新しい価値を共に創るための考え方・行動のあり方を「学び」を通じてリ・デザインしていきます。

Our mission is to provide educational training experiences (programs, projects, platforms, etc) that immerse participants into creative learning environments with diverse people.
Such “co-creative learning” experiences are designed to trigger fundamental shifts in the way people think (OS) and act (learn/work), and form the building blocks for a more “co-creative world”.

ハバタクの問題意識|Philosophy

持続可能な世界を創るためには、「グローカル・リーダー」の育成が必要。

Training a new generation of “glocal” leaders

グローバル社会は、活動拠点や領域によらず、かつてない多様な人々と共創する世界をもたらしています。さらに、テクノロジーの進歩は、我々をコモディティな仕事から開放し、より創造的な仕事へと誘うでしょう。
一方で、国境を越える社会課題の連鎖的発生や、高度成長期におけるメインストリーム(これが正解、という生き方)の崩壊も起きはじめています。もはや、こうしておけば安心というただひとつの道は存在せず、自らの在り方を自ら描き・実現する時代が来ているのです。

そのような複雑で不確かな時代において、100年先の子ども達に繋がる新たな暮らし方・価値体系を構築していくためには、自分の想像力・価値観の外側にあるものに触れ、考え、相互に影響し合い、自らの志を実現するためにアクションの取れるリーダーが必要不可欠だとハバタクは考えています。
このリーダーは自分事として没頭できるテーマ・志を原動力に、それを実現するためのOSとなる知識やスキルを学び続けています。そして、地球規模の視点で動き、世界各国のネットワークを活用しながらも、活動の拠点となるローカルな足場と未来への持続性を考えることの出来る「グローカル・リーダー」です。

ハバタクは、共創する世界をつくりあげていくグローカル・リーダーを増やすためのきっかけ・社会的な仕掛けをこれからも生み出していきます。

The future world is a dynamic one, and demands a new generation of “glocal” leaders; leaders who have the ability to understand social changes on a global scale, establish strong relationships within their local communities, and co-create new value in society with diverse people.

Such a philosophy behind leadership is driven by three shifts we are experiencing today. First, the world we live in is becoming increasingly interconnected, creating countless new opportunities to collaborate with people of diverse backgrounds. Second, accelerating rates of advancements in technology are expanding the potential of what we do as humans to more creative endeavours, And third, the emergence of complex and interconnected social challenges across the globe (wealth inequality, resource scarcity, etc) are challenging traditional models of success and encouraging us to rethink the way we live our lives.

To better succeed in such a dynamic world, we train individuals to go beyond their comfort zones to collaborate with those around them, enhance their creative potential, and learn to “think and act” with both a global and local perspective in mind.

Habataku will continue to provide learning experiences that accelerate the development of such “glocal“ leaders the future desperately awaits.

ハバタクの考える新しい「学び」|Co-creative Learning

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私たちは、自分の想像力・価値観の外側にあるものに触れ、探究し、何かを生み出す体験全般を「学び」と捉えています。そこには、学校の勉強や家庭・地域での遊びや交流のみならず、組織や個人が成長するうえで他者と協働し、未知の環境に飛び込むようなチャレンジも含まれます。「学び」は、一生を通じた営みです。

偏差値偏重・高度経済成長期型の教育環境においては、「学び」は狭義で閉じたものに留まっていました。この変化の時代においては、多様性と創造性の混じり合う「共創的な学び」の繰り返しを通じて熟成されていく考え方・行動こそが、私たちに必要なものと言えるのではないでしょうか。

We think “learning” is best captured in the experience of exploring things outside one’s common boundaries and creating something new. Opportunities for learning therefore exist beyond our schools and our homes, but in the act of diving into unknown territories and collaborating with others.

However, of industrial revolution and periods of economic growth have over time created rigid educational models that limit the potential for learning . Such systems are now outdated by over a century and no longer what the world demands.

Instead, to better prepare individuals for a more dynamic future, we design “Co-Creative Learning” experiences that immerse participants into creative learning environments with diverse people.

Learning to us is a lifelong endeavour, and “Co-Creative Learning” is our approach.

「学び」をデザインする4つの視点|Learning Design

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ワクワクするような「学び」の裏側には綿密な設計と運営が必要になります。ハバタクでは設計運営ノウハウを4つの視点に分類し、常に最新の知見を導入・蓄積しています。

Creative and diverse learning environments require intricate design and coordination. At Habataku, we specialise in four components of learning design, applying innovative know-how and cooperating with leading institutions in the field.

会社概要|Corporate Outline

名称:
ハバタク株式会社 (Habataku Inc.)
共同代表:
丑田俊輔, 小原祥嵩, 長井悠
顧問:
石原正雄
住所:
[本社]
〒103-0011 東京都中央区日本橋大伝馬町15-3 内田ビル3F
[秋田支店]
〒018-1713 秋田県南秋田郡五城目町馬場目字蓬内台 117番地1
[ベトナム支店]
7BF Avenis Building, 145 Dien Bien Phu Street,Dist 1, Ho Chi Minh City Viet Nam
[営業所]
アメリカ営業所(ボストン)、フィリピン営業所(マニラ)
資本金:
800万円
設立年月:
2010年10月
事業内容:
●教育・人材育成事業
・教育機関向け/企業向け 海外渡航型プログラムの提供
・英語学習プログラム 「ネイティブ脳™」 メソッドの展開
●ハバタクラボ
・地域社会の課題解決プロジェクト@五城目町
・企業との「学び」に関する共同研究開発
・東南アジア社会的企業のインキュベーション
Corporate Name:
Habataku.inc
Co-founders:
Shunsuke Ushida, Yoshitaka Ohara, Nagai Yu
Advisor:
Ishihara Masao
Address:
[Headquarters]
Uchida Bldg 3F, 15-3, Nihombashi Odemmacho, Chuo-ku, Tokyo, Japan
[Akita Branch]
117-1, Aza Yomoginaidai, Babame, Gojomemachi, Akita-gun, Akita, Japan
[Vietnam Branch]
7BF Avenis Building, 145 Dien Bien Phu Street, Dist 1, Ho Chi Minc City, Viet Nam
[Offices]
US Office(Boston)Philliphines Office(Manila)
Capital:
JPY 8,000,000
Founded:
Oct. 2010
Our Sevices:
■Educational・HR Development Training Service
・For-education oriented Cross-border Programs
・For-business oriented Cross-border Programs
・English Communication Training Program 「Native Mind™」
■Habataku Lab
・Gojome Project
・Joint Research and development with private companies on “Learning”
・Incubation of social organisations based in Southeast Asia
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[社名に込めた想い]
社名の「ハバタク」には、これから世界に「羽ばたく」人の成長にコミットすると同時に、“Have a Takt !” = 「自らの人生の指揮棒(タクト)をとっていこう」という私たちの願いが込められています。

[Vision behind company name]
“Habataku” means “flapping wings (into the sky)” in Japanese, and is also a homonym of “have a Takt (conductor’s baton)”. This represents our commitment to support the development of individuals who wish to explore their dreams and design their own paths to success.

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秋田オフィス Akita Branch
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ベトナムオフィス Vietnam Branch

事業構成|Component of our services

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メンバー紹介|Members

役員紹介|Founders

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共同代表 Co-founder

丑田 俊輔
Shunsuke Ushida

学生時代、プラットフォームサービス ㈱ の立ち上げに参画。千代田区の公共施設をリノベーションし、インキュベーション拠点として再生。その後、IBMビジネス・コンサルティングサービス ㈱ にて、グローバル戦略、戦略策定ワークショップ・キャンプの設計・開発・講師などを担当。ハバタクでは、秋田県五城目町を拠点にハバタクラボを担当。

Ushida was involved in starting up a platform service company during his student days and also helped transform the public community of Chiyoda Ward into an incubation space. After university, he joined IBM Japan, Ltd. (Formerly IBM Business Consulting Services), where he specialized in the development and coordination of global strategy. Ushida heads the Habataku Akita office, and is currently running the Habataku Lab.

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共同代表 Co-founder

小原 祥嵩
Yoshitaka Ohara

大学・大学院では非線形力学を専攻し、木星の衛星エウロパの表面地形形成メカニズムを研究。
IBMビジネス・コンサルティングサービス(株)へ入社。戦略コンサルタントとして複数業界・業種のクライアントに対する組織・業務変革の支援を行う。ハバタクではベトナムを拠点に各国のネットワークを活かし、企業向けの次世代リーダー育成を担当。

Yoshitaka majored in Nonlinear Mechanics in Graduate School where he researched the surface formation of Jupiter’s Satellite Europa. He then worked as a strategic consultant for IBM Japan, Ltd. (Formerly IBM Business Consulting Services), supporting the business reformations of both multisector and multinational organizations. Yoshitaka heads the Habataku Vietnam office, where he utilizes his network across the ASEAN countries to lead for-business training programs.

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共同代表 Co-founder

長井 悠
Yu Nagai

大学・大学院では藝術学(音楽社会学)を専攻し、バッハ音楽とレコード産業の影響関係について研究。IBMビジネス・コンサルティングサービスへ入社。主に新商品/技術戦略の立案支援や新規事業の立ち上げ支援をおこなう。また同社では、新入社員教育の企画・運営を複数年度にわたって経験。ハバタクでは、東京を拠点に教育機関向けの学習環境デザインを担当。

Nagai majored in the Science of Art(Music Sociology) during University/ Graduate School, and researched the effects between Bach music and the record industry.Also at IBM Japan, Ltd. (Formerly IBM Business Consulting Services), he specialized in the strategic planning of new products as well as the launch & development of new businesses. Nagai heads the Habataku Tokyo Office, where he leads the design and coordination of for-education training programs.

スペシャリスト紹介|Specialists

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顧問 / STEM教育
Advisor / STEM Education

石原正雄
Ishihara Masao

米国ボストン大学大学院修士課程修了。日本で子供向けレゴ社教材を活用した教育の教室運営や青少年の科学振興(ロボット教育)に取り組む一方、10数年に亘り世界の子供達の創造性開発に従事。近年はアジア各国の教育現場において、ものづくりを中心にした科学技術教育プログラム(STEM教育)の導入支援を行っている。タフツ大学CEEOアドバイザリー、NPO法人青少年科学振興会理事長。

Ishihara has over 10 years work experience engaging in creativity development programs for children across the world, introducing hands-on methodologies for innovation (Lego Serious Play) and promoting the advancement of science amongst youth through “Robot Education”. In recent years, his work centers on implementing STEM Education into educational systems across Asian countries. Ishihara is a graduate degree holder from Boston University, CEEO Advisory for Tufts University, and President of the NPO ”First Japan Foundation”.

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米国統括 / ネイティブ脳,
アントレプレナーシップ教育
US Oversee/ Native Mind,
Entrepreneurship Training

白川寧々
Ning Neinei Shirakawa

マサチューセッツ工科大学(MIT)経営学修士、アントレプレナーシップを学ぶ。中国生まれのフェリス女学院育ち。17 歳で一念発起し、塾にも語学留学にも一切頼らず、完全独学で、TOEFL、SAT、エッセイの洗礼を受け、Duke 大学に進学。卒業後は米会計系コンサルタントとして働く。英語圏での活躍を夢見る日本の学生の力になりたいと思い、英語学習プログラム「ネイティブ脳」をMITのFellowshipを受けて立ち上げる。

Ning is a self-taught native English speaker who was born in China, schooled in Japan, and attended higher education in the US. After graduating, she worked as an accounting consultant for KPMG for three years before joining the MIT Sloan School of Management. In ambition to empower students dreaming of success in English-speaking countries, she recently launched an English Learning Program called “Native Mind” with fellowship from MIT. Ning has a Double Major in Economics and Psychology from Duke Univeristy, a Graduate Degree in Entrepreneurship at MIT Sloan School of Management, and is Founder of Native Mind.

共創パートナー|Co-creative Partners

越境体験を支えるグローバルネットワーク|Our Network

学びのフロンティアは世界中にある。
そんな想いからハバタクでは各地の最新の知見をプログラムづくりに活かしています。

We strive to position ourselves at the forefront of innovation by working in coopertion with leading institutions and innovators both globally and locally.

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